12 Haziran 2007

Serbest ekonomi ve reklamlar

Niye liberal ekonomi bu kadar el üstünde tutuluyor?

Sat, para kazan... Ne satarsan sat ama ortalık para kazananlarla dolsun, neyi nasıl sattığın milletin parasını nasıl aldığın önemli değil...

Devir serbest ekonomi devri.
Sat, sav, özelleştir, kandır ama para getir...
İşte serbest ekonominin ana fikri.
Sıradan vatandaşın ne olduğunu nasıl yaşadığını kim ne yapsın. Biz paraya tapıp parayı severiz ve her şeyin başı para olduğu için de senin varolman bile paraya bağlıdır.

Ticareti yapılabilecek ürünlerin böyle pazarlanmasını yasal olarak engelleyebilecek yollar da “serbest ekonominin kuralı böyle” diye millete yutturularak genelde engellenmiştir.

İlk olarak tek jiletli traş bıçağıyla çift jiletli traş bıçağı karşılaştırılır ve çift bıçaklı jiletin nasıl da tek bıçakla traş olunduğunda kalan sakalları arkadan gelerek alıp temizlediği açıklanır.
İşte şimdi süper bir traş oldunuz ve hiç kıl kalmadı çünkü ikinci bıçak bir tekini bile bırakmadı denir.
Bu ürün ömrünü tüketince belli bir süre sonra üç bıçaklısı çıkar ve benzer söylemlerle yeni ürün pazarlanır.

Kimse çıkıp da “Kardeşim hani iki bıçaklıyken hepsini alıyordu, pırıl pırıl yapıyordu, süperdi de niye üçüncü bıçağı taktınız, demek ki insanları kandırıyorsunuz, bu ürünle tüketiciyi resmen kazıklıyorsunuz.” diyemiyor.

Al bu şampuanı kullan kepek kalmasın... Haa, unutmadan bu “yeni formül”le kepeği unutacaksınız...

"Aman ne güzel, ne güzel ama bir önceki şampuan için de kepeksiz süper saçlar demiştin, bu sorunu çözmüştün sen manyak mısın durduk yerde araştırma yapıp bütün ürünü yeniden yapıp kutusundan ismine kadar değiştiriyorsun?" diyerek satılmasını engelleyemiyorsun.

"Bak vatandaş! Yemedim içmedim seni düşündüm... Bu kadıncağız nasıl da böyle uğraşıyor bu çamaşır işiyle? diye"
(geceleri uyku tutmuyor lan, böyle beyaz mı olur?)...
"Bir de beyazlar beyaz olsa canım yanmayacak. Al sen bunu kullan ve (dikkat lafa bakın!) 'beyaz ötesi' temizlikle tanış..."

Oh! Süpermiş, dur bari çocuğa pazardan kiraz alacağıma bunu alayım...

Eee.... Ne oldu... Aradan geçti iki ay haydi bakalım pamuk eller cebe yenisini geliştirdik biz bunun. Ultranın bile üstünde, sözlükte daha yeri açılmamış bir beyazlık bu, durun lan gözüme doğru tutmayın deterjanın beyazlığıyla beni kör etmeye mi çalışıyorsunuz? (yersen)

Oh! Bu da süpermiş. Dur bari bu sefer de çocuğa şeftali alacağıma bu deterjandan alayım. Yoksa almasam mı? Çünkü parayı deterjanlara vere vere çocuğa leke yapabilmesi için meyva alacak para kalmadı...

Hah şimdi oldu, yavaş yavaş anlıyorsunuz. Anlamazsanız da başka ürünlerimiz var yedirip zekâ açanını bile yapıp satıyorlar (vallahi billahi fıkradakinin aynısı) çocuklar daha zeki olsun diye...

Tabii benim anlatmamdan kaynaklanan bir yavaşlık da yok değil ufak bir para karşılığı bunları özetleyip daha hızlı uyandıran, başka bir blogta topladığım yazılarım da var :) (yerseniz)...