01 Ağustos 2007

Belgesel, İrlanda ve yılan meselesi...

Belgesellere bayılırım o yüzden hemen hemen hepsini büyük bir hevesle seyrederim. Televizyonda yayınlanan hayvan belgesellerinden “Yıllardır hep aynı şeyler.” diye biraz sıkılmış olsam da film seyretmeye vaktim kalmayınca (diziler genelde 45 dk. sürüyor) geçen akşam dayanamadım ve gecenin ikisinde BBC Wild Life diye bir belgesel dizisinin ilk bölümünü seyretmeye başladım...

İnadına da ilk bölüm hiç hazzetmediğim yılanlarla ilgiliymiş ama seyretmeye başladıkça anlatış biçimi, bilgisayarla yapılan efektler, grafik çizimler ve değişik ayrıntılar iyice sardı ve ilk bölüm nasıl bitti anlayamadım.

Dağlarda gezerken köylülerin söylenti olarak uydurduklarını düşündüğüm “Boynuzlu yılan” diye bir yılanın gerçekten var olduğunu (Engerek türüymüş) öğrenmenin dışında, gündüz avlanan yılanların gözlerinin yuvarlak, gece avlananların gözbebeklerinin ise çizgi şeklinde olduğunu, kara mamba denilen bir yılanın en hızlı koşan insandan bile daha hızlı gittiğini (yarış pistinde resmen bir sporcu ile yarıştırıyorlar, çok güzel bir sahneydi) öğrendim.

Akla hayale gelmeyecek, daha önceden bilmediğim bir sürü ayrıntı da var tabii ki ama niyeyse ben başka bir şeye takıldım...

Belgeselde; uçanından zıplayanına, çöllerden denizlere hatta kutuplara kadar her yerde yaşayan bir sürü yılan türü anlatılırken çok ilginç bir şekilde “Yılanlar yeryüzünde sadece İrlanda’da bulunmaz” açıklaması yapılıyor...

“Acaba bir çeviri hatası mı?” dedim ama resmen orjinalinde de öyle deniyor. İnternette de bir kaç yerde bu bilgiye rastladım. Çok tuhafıma gitti... Alla alla niye böyle acaba?

Sonuçta BBC bir İngiliz kurumu ve İrlanda ile tarih içinde hiç durmadan didişip durmuşlar. Acaba İrlanda’ya bir gönderme mi yapılmış diye bile düşündüm ama bir türlü işin içinden çıkamadım.

Eğer bu doğruysa yılan fobisi olanlara İrlanda yolu göründü demektir :)

Ayrıca belgeselden bahsedince değinmeden edemeyeceğim başka bir belgesel daha var...

Bu hafta içinde BBC’nin 2006 yapımı olan 11 bölümlük “Planet Earth” isimli belgeselini de seyretmeye başladım.

Daha iki bölümü yeni bitirdim ama bugüne kadar, bu kadar güzel bir belgesel daha izlemedim.

Çekimlerini, 40 ayrı kamera ekibinin, 200 ayrı bölgede, 5 yıl süren çalışmayla bitirebildikleri bu belgeseli herkese tavsiye ediyorum.

Sürekli yayın yapan belgesel kanallarının çok üzerinde bir kalite çizgisine sahip olan belgeselin hem konuları ele alışı, hem de çekimlerin güzelliği mükemmel kelimesini hak ediyor...

Bulursanız kesinlikle kaçırmayın...