25 Eylül 2007

kendi sesimi kendim gibi duyabilir miyim?

Kaydettikten sonra dinlediğim sesim kulağımı tırmalıyor. Kendi duyduğum ve alışık olduğum tonu elde etmemi sağlayacak bilgisayar programı olsa; kaydettiğim konuşmalarımı bu programda işleyip alışık olduğum frekansa çekip yeniden kaydederdim.

Erkek sivrisinek sesi çıkararak, bizi rahatsız etmeye gelecek olan dişi sivrisinekleri kovan bilgisayar programları bile var da kaydettiğimiz sesi kendi duyduğumuz tona döndürebilen programlar niye yok? Bilgisayarlar için yapılan birçok ses işleme programında (ses kayıtları üzerinde çeşitli ayarlamalar yaparak) bunu denedim. Ama bu tür programlar hep sadece olan sesin biraz değişmesini ya da tamamen bozulmasını sağlamaktan başka bir işe yaramıyor...

Hemen hemen herkese olmuştur, ilk kez kendi ses kaydımızı duyduğumuzda kendi sesimiz olduğuna inanamayız.

Şüphelenip “Acaba herkesin sesi kaydedilince böyle farklı mı duyuluyor?” diye düşünürüz ama tanıdığımız başka birinin sesini kaydedip dinlediğimizde de bakarız ki onlarınki aynı...

Bunun böyle olmasının sebebi basittir.

Bir teybe konuşup kayıt yaptıktan sonra kaydı dinlersek; kaydedilen ses doğrudan kulağımıza gelir ve başkalarının duyduğu sesimizin aynısını (yani herkes bizi kayıttan gelen tonda duyuyordur) duyarız.

Ama kendimiz konuşunca duyduğumuz ses, oluşum aşamasında vucüdumuzun kütlesini içerden aşarak farklı titreşimleri de beraberinde getirir. Böylece ses, kulağımıza dışarıdan olduğu kadar, (vücudumuzun içinde de titreşmesiyle) kulağın yapısına içerden de ulaşır. Bu da beyin tarafından çözülen frekansı farklı kılar.

Önce kendi kendine yaptığı kaydı, konuşmayı “sesli not alma”nın dışında kim dinler ki diye düşündüm ama ya sesli günlük tutmaya başlarsam ve ilerde dinleyince duyduğum ses başka biri konuşuyor gibi gelince yine hoşuma gitmezse?

Ya da kendi aldığım notları dinlerken bile ses tonum dikkatimi çekecek kadar farklı gelirse?

Bu tür komplekslerim yoktur ve bunu da bir kompleks olarak değerlendirmiyorum. Yani başkalarının sesi güzel benim sesim niye güzel değil diye hayıflanmak değil anlatmaya çalıştığım şey.

Ben iyi kötü neyse işte kendi kendimi konuşurken nasıl duyuyorsam sesimi kaydedince dinlediğim zaman da aynı sesi duymak istiyorum...

Gece görüş sistemleriyle aslında doğal olarak göremeyeceğimiz bir karanlıkta görme yeteneği kazanabiliyoruz. Bu bize ikinci bir görüş biçimi kazandırıyor. Sesimiz için niye böyle (kayıt yaparken algılanmayan bir frekansa ulaşmayı sağlayan) bir sistem yapılmasın ki?

Eminim biri birgün bunu yapmayı deneyecek ve yapacak ama fikir benim, kimseye kaptırmam:)