02 Ekim 2007

"Çok yaklaştın!" uyarısı...

Arabaların trafikte güvenliğini arttırmak için araç üzerindeki ışıklandırma sisteminin büyük önem taşıdığını söylemeye gerek yok. Daha önceden başka bir yazımda yetersiz görüş yüzünden görülemeyen sinyaller için küçük bir öneri-yazım olmuştu. (ki bu tip buluşlar yapan bir gencin ve toplumun durumunu anlatan yıllar önce yazılmış bir öyküm de vardır.)

Bu sefer de yine sinyallerle ilgili başka bir önerim olacak.

Trafikte seyir halindeyken her ne kadar arka taraftan gelen araçları kontrol etsek de İstanbul trafiği gibi kaos ortamlarında neler olabileceği ne yazık ki hiç bilinmiyor...

Gelelim öneriye;
Araç kullanırken biz sağımızdaki aracın üzerimize gelmesine, soldaki kamyonun hızla geçmesine ve önümüzdekinin yavaşlayıp hızlanmasına dikkat ettiğimiz yoğun sürüş durumundayken çok sık arkamızı kontrol edemediğimiz durumlar oluyor.

Sokaklarda ve normal caddelerde mecburen zaten yavaş gidiyoruz ve arkamızdan yakın takiple gelenler fazla sorun olmuyor. Ama E5 ve çevreyolu gibi hızlı gidilen yerlerde bazen biz normal giderken, çok hızla gelip arabanın arkasına yapışan bilinçsiz sürücüler de yok değil.

İşte böyle durumlarda bunu görüp bazen kendimiz “Çok hızlı yaklaştın, uzaklaş biraz!” uyarısında bulunmak için dörtlü flaşörleri yakıyoruz.

Arabaların arkasına yerleştirilecek harekete duyarlı alıcılar (reseptör) bize arkadan fazlaca (bir araç boyu kadar) yaklaşan araçları algılayıp uyarmak için otomatik olarak dörtlü flaşörleri devreye alsa, hem arkamıza fazlaca yaklaşanı hem de bizi uyarsa çok yararlı olur diye düşünüyorum.

Sistemle ilgili ayrıntılar;

Bu, basit ve ucuz bir uygulamayla araçlara hemen eklenebilecek bir şey. Maliyet çok düşük çünkü bu sistemi çalıştıracak olan harekete duyarlı alıcılar artık musluklarda suyu açıp kapamak için kullanılacak kadar ucuz.

Tampon ve arka lambalar çamurlandığı zaman sistem işlemeyebilir diye alıcılar arabanın arka camının içine yerleştirilebilir.

Bu alıcılar o kadar küçüktür ki dışarıdan bakıldığında arabanın cam lastiklerinin içinde hiç dikkat çekmez, görüşü engellemez. Hani şu alarmlara ait yanıp sönen minik lambalar vardır kimi arabada aynen o boydalar.

Şehiriçinde mecburen çok sıkışık olan trafikte yanıp gereksiz çalışmasın diye belli bir hızın üzerindeyken devreye girmesi sağlanmalı. Mesela bu sistem, hız göstergesine bağlı bir anahtarın, 40 km.nin üzerine çıktığınız anda açılmasıyla devreye girmeli.

Sistem devreye girince, uzaktan yaklaşan aracı haber vermesi gerekmiyor, sadece normal takip mesafesinden daha yakına gelen olunca uyarı için yanıp sönecek (bu mesafe uzmanlar tarafından belirlenmeli). Dışarıdaki araba bizim ışığımızı görüp bu uyarı ile kendini toparlayacak, biz de eğer bu ani yaklaşmanın farkında değilsek sistem uyarınca (ki dörtlü flaşörlerin zaten kendine özgü yanıp sönme sesi vardır) arkamıza, çok yakına birinin geldiğini anlayacağız. Sistem, haliyle bizden daha hızlı bir şekilde (ve kullanımda göstermemiz gereken azami dikkati bölmeden) dörtlü flaşörlerin yanmasını sağlayacaktır.

Bu sistemin başka bir versiyonunu önceden, hızlı giderken belli bir sorun yüzünden ani fren yapmak zorunda kaldığımızda arkamızdan geleni uyarmak için uygulardık.

“Aman dikkat et! Hızlı gitmiyoruz, burada bir sorun var!” diye uyarmak için arkamızdan gelenin dikkatini çekmek ve bize çarpmasını engellemek amacıyla hemen dörtlü flaşörleri yakardık.

Şimdi bu sistemi yani giderken ani duruşlarda arkadan gelen arabayı uyarmak için dörtlü flaşörleri otomatik olarak yakan özel elektronik devreleri olan yeni nesil araçlar var. Normalden daha sert ve uzun süreli fren pedalına bastığımızda sistem hemen dörtlü flaşörleri devreye sokuyor.

Yani benzer başka bir uygulama artık yavaş yavaş standart halde arabaların özelliği haline getiriliyor. Umarım bir gün benim önerim de bu şekilde standart özellikler arasında yer alır.