06 Kasım 2007

anket sistemi için bir öneri...

Büyük bir firmasınız ve belli bir ürünle pazarda belli bir payınız var.

Bazı bölgelerde çok satıyor bazı bölgelerde beklediğinizin altında bir satış rakamınız var.

Acaba niye diye merak ediyorsunuz ya da hem merak edip hem sorunu öğrenerek yeni bir oluşuma girişmeyi düşünüyorsunuz ve bir piyasa araştırma şirketine gidip kendinizin belirlediği bazı soruların sorularak anket yaptırılmasını istiyorsunuz.

Bu zaten bilinen bir yöntem ve işleyen sistem. Peki bu sistemin son ayağında bir değişiklik yapılsa iyi olmaz mı?

Bu sistemin son ayağına girmeden önce tekrar bir baştan alalım; bir firma ya da marka için bir şeyin araştırılması gerekiyor. Belli bir bölgedeki tüketici ya da sıradan vatandaşın düşüncesinin çözümlenmesi lazım. Bu firma gidiyor bir şirkete ve anket yaptırmak istediğini söylüyor, o şirket de bağlantılı olduğu anketörleri hemen araştırma için yönlendiriyor.

Anketörler de gidip; istenilen bölgede istenilen özelliklere sahip kişilerle bu sistemin son adımı olarak anket yapıyor ve sonuçlar daha sonradan değerlendirilmeye alınmak üzere toplanıyor.

Ben de diyorum ki; artık internet var, bağlantı sayısı olarak yeterli kullanıcı var. Niye bu tipteki şirketler belli bir kullanıcı kitlesini elinin altında liste olarak tutup bunlara küçük de olsa bir ücret karşılığı anket yaptırmazlar anlamıyorum. (şu anda buna benzer bir şekilde gönderilen spam mesajlar için oluşturulan listelerle benzerliği olsa da çalışma mantığı öyle olmayacak)

Aç bir internet sitesi, yaz oraya da “Bizim şirkete üye olun, size anket yapılacağı zaman bir form yollayalım, siz de bunu doldurun. Form başına da (atıyorum 20 ytl) para verelim...” diye.

Böylece anketler çok hızlı bir şekilde yapıldığı gibi anında “bu cevapları veren gerçek kişiler var mı yok mu?” diye kontrol edilmesi de daha kolay olur. Ayrıca bu yöntemle maliyetler azalacağı gibi anket dolduranlar da para kazanmış olur.