22 Ocak 2008

Çeeeekbir neşeli gen sentezi

Olumsuz ve kötümser düşünce yapısıyla her şeye karamsar bir bakış açısıyla yaklaşanların içine düştüğü psikolojik durum genellikle depresyon diye tanımlanır. Bu durum, insan hayatında ancak çevrenin kişiyle ve kişinin de çevreyle etkileşimleri sonucu ancak bir dönem için gerçekleşir diye düşünülürdü.

Oysa ki Neuro Science Letters Tıp Dergisi’nde yayınlanan bir yazıda, İngiliz Kadın Kalp ve Genel Sağlık Kurumu’ndan 3548, Avon Ebeveyn ve Çocuk Sağlığı Araştırmaları Kurumu’ndan 6,836 (genetik yapısı üzerinde yapılan araştırması bitmiş depresyonlu hasta) kadın üzerinde yapılan araştırmaya göre depresyon; duygusal bir davranış sonucu oluşan psikolojik durum olmaktan çok, BDNF isimli genin neden olduğu nörolojik bir hastalık olarak tanımlanıyor (düşük bir yüzdeyle de olsa).

Araştırmayı yapan Yale Üniversitesi’nden Psikolog Susan Nolen Hoeksama, depresyonun kaynağı genetik olsa da bu durumun engellenemez bir oluşummuş gibi algılanmaması gerektiğini belirterek; bu yapıda olan insanların, kendilerine daha fazla vakit ayırarak eğlenceli ya da hobi uğraşları ile bir süre oyalanmalarının depresyonu azaltacağının altını çiziyor...

Şimdi, sevgili “Hoca”mız Feyzi Öktem’in beni yakından tanıyınca “Hayatımda senin kadar kötümser bir insan görmedim.” demesini hatırlayarak cevap veriyorum; “Hocam, sorun genetik kaynaklıymış ben ne yapayım:)” BeynenDepresifsemNeFayda (BDNF geni için bu açılımı ben buldum, gerçekte doğrusu brain-derived neurotrophic factor :)) genlerimizi ayıklatacak halimiz yok ya:)...

Ama bakarsınız birgün gelir herkes gendi gen havuzunu kendi oluşturma/değiştirme imkânına kavuşur, işte o zaman biz de bağırırız doktora “Çeeeekbir neşeli gen sentezi cam kenarına!”

(bu yazıdaki akademik referans Neuro Science Letters'ın kayıtlarında
yayınlanmış tüm konuların bulunduğu PubMed dizinidir)