09 Ocak 2008

mutfakta kullandığınız yağları atmayın

Yabancı televizyon kanallarından birinde dikkatimi çekti; bir deney yapıyorlar... Üzerinde hiçbir ayar ve düzenleme yapılmamış standart bir dizel Mercedes’in yakıt deposuna mazot yerine mutfakta biriktirdikleri kızartma yağlarını döküyorlar. Araç sanki bunun için yapılmış gibi hiç sorunsuz çalışıp gidiyor.

Belki de depo ya da hortumlarda kalan son mazotla gidiyordur diye şüpheye düşüp uzun bir yolculuk yapmaya karar veriyorlar ve yaklaşık olarak İstanbul-Bursa arası kadar bir yolu araçta kızartmalık yağ ile gidiyorlar.

Tabii ki bu yağ bitince yolda kalmasınlar diye durdukları yerlerde lokantalardan, cafelerden aldıkları kullanılmış yağları da arabanın benzin deposuna boşaltıyorlar. Ve hatta bir yerde depoya tamamen hayvansal yağ içerikli acayip bir sıvı bile koyuyorlar, araba yine de normal bir şekilde gitmeye devam ediyor.

Çok önceden, biyo-dizel diye bir yakıt olduğunu hatta ayçiçeği ve özel bir bitki olan kanola’dan elde edilen yağların işlenmesiyle biyo-dizel yakıt yapan makinelerin satıldığını biliyorum. Ama bunların hepsinin işlenmesi için özel kimyasal bir süreç ve bu yakıtla çalışacak araçlar için de özel donanım ve motor üzerinde ayarlamalar yapılması gerektiğini sanıyordum.

Geçenlerde okuduğum bir habere göre; yelkenli spor bir tekne için yakıt olarak “zayıflamak için yaptırılan ameliyatlarla insanlardan alınan yağlar”ın kullanıldığını duyunca şaşırmıştım ama bu programın sonunda duyduğum şey beni daha da şaşırttı.

Yeni bir yakıt tipi arayan mühendislerin tasarladıkları ilk dizel motor yakıt olarak fıstık yağı kullanıyormuş. (Oysa ki ben bugüne kadar her şeyin sadece kola'yla "iyi gittiğini" düşünürdüm, halbuki ne olsa gidiyormuş:) )

Şu bilim ve teknoloji dünyası neler görmüş geçirmiş değil mi :)

(not: yine de ne olur ne olmaz sakın bunu kendi aracınızda denemeyin. Denerseniz sorumluluk kabul etmiyorum. Buna rağmen ille de denerseniz ne olduğunu bize de haber verin:) )