09 Nisan 2008

"Sessiz"e almak...

Yazacak çok şey var ama hayat akıyor, zaman geçip gidiyor ve bizler hergün binlerce minik olay yaşayıp duruyoruz.

Durum böyle olunca ister istemez olayları gözlemlemek ve hakkında düşünmek zorunda kalıyoruz. (yazılacak diğer şeyler de ertelenip duruyor tabii ki...)

Yanımda oturan arkadaşımın misafiri geldi, yanyana oturdular. Gelen misafir üstünü başını çıkarıp çantasını, cep telefonunu yanımdaki masaya bıraktı ve arkadaşla birlikte sigara içmek için dışarı çıktı...

Daha bir dakika geçmedi ki misafirin cep telefonu çalmaya başladı...

Buna benzer durumlarda (eğer cep telefonu tanıdık birininse) bazıları telefonu açıp (bana göre hiç hoş olmayan bir davranış) “Bilmem kimin telefonu, şu anda yerinde yok.” diyerek aramayı cevaplandırıyorlar.

Ya da telefonun çalması başkalarını rahatsız etmesin diye; (hangi tuşla “Sessiz” konumuna alınıyorsa) basıp telefonun zil sesini duyulmaz hale getiriyorlar.

Bu bana göre en mantıklısı. Çünkü adı üzerinde: “Cep telefonu”... Niye masada bırakıp gidiyorsun? (Ve zaten açılmayan, yani sahibi o anda orada bulunmayan bir telefonu açıp “Burada yok.” demek kadar saçma bir şey daha olamaz...)

Şimdi gelelim benim düşündüğüm şeye;
Herhangi birinin telefonu çalınca sessize almak, kendinizle birlikte etraftakilerin rahatsız olmasını engellemek en doğru olanı ama ya (bu bizim misafir gibi) telefon garip bir marka ve modelse ve de neresine basıp “Sessiz”e alınacağını bilemiyorsak? (ki benim emektar k750'nin sessiz'e alma tuşunu ben kaç ay sonra araya araya anca bulmuştum, herkesin telefonunu nereden bileyim?)

Telefonu yanlışlıkla kapamaktan çekindiğimiz için hiç ellemeyiz öyle çalar durur...

Peki şöyle bir şey olsa; Cep telefonun içine çok ince ve mikro boyutlarda minicik bir elektronik devreli anahtar koyulsa, bu anahtar (açma kapama düzeneği) harekete duyarlı olsa. Telefon çalınca biz sadece telefonu masanın üzerinde hiçbir yerine basmadan sadece çevirsek (ön yüzü bize bakıyorsa mesela, telefonu çevirip ekranı masaya bakacak şekilde tekrar yerine koysak) ve telefonun içinde çalma anında devreye giren mikro anahtarcık bunu algılayıp telefonu otomatik olarak “sessiz”e alsa ne kadar güzel olurdu...

Buna benzer başka türde işler yapabilenen iphone telefonlarda su terazisi gibi telefonun yeryüzüne olan paralelliğini algılayıp ona göre davranan sistem/programlar var.

Normal telefonlara bu özelliği koyup bir de (telefonu çevirince otomatik olarak “Sessiz”e alan) mikro algılayıcı koyulursa bu iş olur... Sistem de aslında öyle ahım şahım pek aman aman bir şey değil, iki plaka arada bir yalıtkan minik nokta. Plakalardan birinde birsürü delik var ve bu deliklerde de minicik iğneler. Düz durunca iğneler plakanın altına (dışa doğru) sarkıyor, çevirince öteki plakaya doğru geri geliyor. İkinci plakaya değince devre tamamlanıyor ve içeride bir konut olarak uygulamaya alınıyor. Tabii ki ben mekanik olarak ilkel bir şey tasarladım, bunu elektronik olarak yapabileceklerini düşünüyorum.

Artık Sony mi yapar Nokia mı yoksa hazır böyle bir şey için elektronik altyapısı uygun olan Apple mı bilemiyorum ama biri yapsın...

(yapıp da benim eski telefonla değiştirmek isterlerse hayır demem, hani fikir benim ya :) )

önemli not: daha önceden gereksiz gibi görünen bir geliştirme projesi için sevgili Turuncu kardeşim "ne gerek var?" demişti... "Olur, olmaz... başka türlüsü yapılır ya da buradan hareketle bambaşka bir şey akla gelir ve bambaşka şeyler bulunur... kimbilir..." demiştim, işte bu yazı tam da buradaki konu ve yorumları için iyi bir örnek oluşturdu...