22 Nisan 2008

yabancıya yerli isim, ama niye?

Arkadaşlarla yemeğe çıktık lokantada yemek yerken bir yandan da maç seyrediyoruz... Aaa, bak bu iyi oynuyor diyorum "O Türk değil ki, sonradan vatandaş oldu." diyorlar. Bak şu da çok koşuyor diyorum "E, o da Türk değil dışardan aldılar." diyorlar...

E! madem öyle niye Türk ismi vermişler kardeşim bunlara? Allalla...

Aklıma takıldı ama anlayıp araştıracak ne vaktim var ne de bilgim.

Şimdi biz sporu sadece seyirci olarak seviyoruz ya. Ve spordan anladığımız tek şey futbol ya. (ki ben lisedeyken takım tutmayı ve futbolu takip etmeyi bıraktım) o yüzden merak ettim.

Bu yabancı futbolcuları alıp getiriyorlar Türk vatandaşı yapıyorlar sonra bunlara bizim alışık olduğumuz Hani milletin garibine gitmesin diye :) Türk isimleri veriyorlar.

Peki bu adamların (ya da Milli Atlet Elvan gibi bayanların) ismini, Türk vatandaşı olduklarında niye ille de Türk ismiyle değiştiriyorlar? Hewan (Elvan Abeylegesse) isimli Türk olamaz mı?

Bütün Türkiye bunların yabancı olup vatandaşlığa geçtiğini ve dolayısıyla isimlerinin değiştiğini biliyor, yabancılar da nereden bilecekler hangi isim Türk ismi hangisi başka bir ülkenin... E! O zaman ne diye, kimi kandırıyoruz?

Mesela bir Brezilya asıllı oyuncu Fransa liginde oynamak için Fransız vatandaşlığına geçiyor mu? Geçiyorsa onun ismini de Fransız ismiyle değiştiriyorlar mı? (Miguel’i, Michael yapıyorlar mı mesela?)

İngiltere’ye gelen Afrikalı bir valeybolcu, diyelim “Emmina” olan ismini İngiliz vatandaşı olunca “Emma” diye değiştirmek zorunda kalıyor mu?

Uluslararası bir karşılaşmada şöyle bir konuşma gerçekleşebilir mi?
__ .... vatandaşı mısın?
__ Evet. Al pasaportum, kimliğim, uluslararası sporcu kimliğim vs. Spor yapmama engel olacak ne var?
__ Hadi hadiiiii bizi kandıramazsın. Kulüple anlaşma yapmış olabilirsin, hatta o ülkenin vatandaşlığına bile geçmiş olabilirsin ama biz yemeyiz... Senin ismin Afrikalı ismi, çabuk çık sahadan...

Böyle bir mantık olamayacağına göre: Neden?
Yani bunun ötesinde isim niye değişiyor anlamış değilim.

Bizden biri Güney Kore’ye, Japonya’ya ya da hadi yakın olsun diye Almanya’ya gitse orada profesyonel olarak spor yapsa oranın vatandaşlığına geçince ismini değiştirecek mi? Mesela ismi Cenk’se Kore’de resmen değişip Cheng mi olacak?

Bu; birey ve ulus, devlet, isim ve uluslararası haklar konusu mu çok karışık, yoksa kafası karışık birileri çok basit olan bir lisans aktarımında işin suyunu mu çıkarmışlar bir türlü anlayamadım...