04 Ağustos 2008

"Alkollü" kan verilmez!

Üç oyun isimli kısa bir yazı vardı, bunu okumaya başladım. Kahramanların Dallas dizisi gibi her sahnede viski içip durduğu, sonunun daha en baştan kestirilebildiği basit ve sıradan, kısa, üç tiyatro metni...

Yalnız “Dikkat kan aranıyor.” isimli oyunda bir şey dikkatimi çekti...

Arkadaşı kaza geçiren birinin evine giden adama (birlikte kan vermeye gitmek için buluşuyorlar) viski ikram edilince merak edip soruyor “Acaba içki içersem ve senin arkadaşına kan vermek icap ederse, alkollü olduğum için hastaya bir zararı olur mu?” (Ya da; kanımda alkol bulunması kan vermeme tıbben engel olur mu?)

Sonra kadın açıp telefonu (Oyun icabı güya) soruyor ve “Hayır, hiçbir engel oluşturmaz alkol kullanabilir...” denildiğini arkadaşına söylüyor...

Oyunun ilerleyen bölümlerinde bütün bunların numara olduğu anlaşılıyor, ne kaza geçiren bir arkadaş vardır ne kan bekleyen bir hasta... Her şey uydurmacadır.

Ve arada bir yerde aman sakın alkollü olarak kan vereyim deme hepsi numaraydı gibi bir cümle geçiyor...

Böyle hayati önemde bir şeyin sırf laf olsun diye arada kaynatılması ve gereksiz yere kullanılması (o bölüm çıksa oyun hiçbir şey kaybetmez) bu kadar basmakalıp bilgi aktarılması hiç doğru olmamış...

Okuduğum oyundaki ilgili yeri aktarmak için yazıdan aynen buraya alıntı yapıyorum...

............

SERAP Eveeet, viskiler geldi..
EFEKT (Bardağa konan buzlar, doldurulan kadeh sesleri)
SERAP Buyrun...
KEMAL Çok teşekkür ederim... Evet, arkadaşının sağlığına içelim.
SERAP Sağlığına.. (Bir yudum alır.)
KEMAL (Tam içecektir ki durur.) Bir dakika ya, acaba içki içersem kan verebilir miyim..
SERAP (Ne diyeceğini bilemez..) Şey, bu hiç aklıma gelmemişti..
KEMAL Ne olacak şimdi?
SERAP Telefon edip soralım...
KEMAL Hemen sor...
EFEKT (Telefon ahizesinin kaldırılışı ve numara tuşlarının sesi.)
SERAP Alo, Kan merkezini bağlar mısınız?.. Tamam, bekliyorum.. Alo, kan merkezi mi?.. Bir şey soracaktım, bir arkadaşıma kan lazımdı, ben de aynı gruptan birini buldum ama adam üç kadeh viski içmiş, bir sakıncası var mı acaba?.. Evet, anlıyorum... Teşekkür ederim.. İyi geceler..
EFEKT (telefon ahizesinin kapanışı.)
KEMAL Ne dediler?
SERAP Hiç bir sakıncası yokmuş..
KEMAL Arkadaşının sağlığına o zaman
SERAP Arkadaşımın sağlığına.
EFEKT (Kadehlerin tokuşturulması)

..............

Oyunun içinde bir yerde ilerideki sahnelerde bunun böyle olmadığından bahsediliyor ama çoluk çocuğun aklında kalır mı ya da tam olarak her şeyi dikkatle dinleyip hangisi doğru hangisi yanlış, ne demek istiyor diye takip edip doğrusunu akıllarında tutabilirler mi?

Tamam, içip de kan vermeye giden birini doktor ya da hemşire zaten uyarır ama böyle sağlıkla ilgili birinci dereceden bilgilerin bir oyunda gereksiz yere kullanılmasına ne gerek var?

(Yazan kişi hakkında belgenin içinde bir bilgi bulamadım sadece “Özge” ismine ulaşabildim. İnternette araştırma yapınca şehir tiyatrolarının sitesinde de bu belgenin aynısına rastladım fakat burada da yazarı hakkında bir bilgi yoktu...)