03 Ağustos 2008

bedava, gerçekten bedava mı?

Şimdi... Anlatmaya çalışacağım olayın hukuki yanını tam olarak bilmiyor olabilirim ama mantıken doğru düşündüğümü sanıyorum...

İşletmeler çalışır, para kazanır ve bir miktarı vergi olarak kesilir. Kesilen bu paralar bizlere hizmet olarak geri dönmesi için devlete ait kurumlara yatırılır... Çalışan kesimin maaşının bir miktarı da bu şekilde kesintiye uğrar, sokakta para harcarken bir şey aldığınızda o ürünün üzerine de bu şekilde vergi koyulur ve sizden o vergiyi anında keserler...

Evet, vergi kesilsin, bunlar toplanıp ortak hizmetler için toplumun tüm kesiminin karşılanabildiği kadarıyla tüm ihtiyaçları için kullanılsın, bununla bir ilgim yok...

Şimdi gelelim söylemek istediğim mevzuya...

Adam gazete çıkarıyor ve bedava dağıtıyor... Sonra bu basıp dağıttığı gazete için yaptığı masrafı “Bakın ben bunu yaptım ve ücretsiz dağıttım, (tanıtım ve diğer hangi isimle adlandırıyorsa artık) masraf ettim. Bu masrafı vergiden düşüyorum” diyor...

Mesela diyelim ki 1000 lira vergi verecekken 350’sini bu iş için harcadığını beyan ediyor ve 1000 lira yerine 650 lira vergi veriyor...

Hukuki açıdan bir mahsuru yok, ticari olarak da serbestçe yapılabilecek bir şey...

Ama bedava olarak dağıttığı gazete; aslında yılsonunda ödemesi gereken, devlete, yani bize ait (vergi) paranın içinden alınıp kullanılmış olmuyor mu?

Bu paralarla belki sağlık ocağı olmayan bir yere sağlık ocağı yapılacak, belki yolu elektriği olmayan bir yere hizmet götürülecek vs... Ne ise işte bir şekilde vatandaş için kullanılacak...

Masraf gösterilip tüm bedeli vergiden düşülen bu bedava(!) gazetelerin parası aslında topluca tüm memleketin ortada biriken parasından alınarak bastırılmış gibi olmuyor mu?

Bu durumda bu gazeteler gerçekten bedava mı oluyor, yoksa benim paramla bana bedava diye verip üstüne üstlük kendi firmalarının büyüklüğünü mü gösteriyorlar.

(Gazeteler bedava dağıtılıyor ve maliyeti vergiden düşülüyor olabilir ama bedava gazeteye alınan ilanlar sanırım bedava değil. Acaba bu işin hukuki teknik yanlarındaki ayrıntıları nasıldır?)

Neyse ne kardeşim işte...

Söyleyeceğim o ki; Öyle sokakta gezerken elinize tutuşturulan bedava gazeteleri gerçekten bedava sanmayın. Onlar, vergi ödemelerinden kesilen, bizler yani sizler için kullanılması gereken paralarla bastırılan gazeteler...