17 Ağustos 2008

iki doğru uygulama ve bir yanlış bilgi...

Bizim ufaklıkla evde kedicilik oynuyoruz :) bir yandan da tv açık, arabalar falan var belki çocuk bakar da bu sıcaklarda yerlerde emekleyip miyavlamaktan kurtuluruz diye düşünüyorum...

Programda araba bir sağa savruluyor bir sola, bizimki pek ilgilenmiyor varsa yoksa yerlerde yuvarlanacağız başka derdi yok :)

Programda konuşulanlar kulağıma çaldıkça bu sefer kendi tuzağıma kendim düşüyorum...

İki adam, profesyonel sürüş dersleri konusu üzerine hem konuşup hem de pratik yapıyorlar.

Hafta sonu öğle vakti öylesine araya serpiştirilen, kimsenin seyretmediği uyduruk programlardan biri diye önce ciddiye alıp bakmadım...

Fakat televizyonda bazen ilginç şeyler de olabiliyor...

İşte iki güzel uygulama ve bir de ben dahil hemen hemen herkesin yanlış bildiği bir güvenlik konusu...

Uygulama 1:
Amerika’da trafik cezalarında şu şekilde bir uygulama varmış. Diyelim farının biri yanmıyor ve trafik polisi durdurdu ceza kesiyor. Adam diyor ki “Bak kardeşim, farının biri yanmıyor sana 80 dolar ceza kesiyorum al bu da makbuzun... Amaaaa... 24 saat içinde bu eksikliği düzeltip geri gelir de durumu düzelttiğini gösterirsen cezanı hemen iptal ederiz.”

Bence çok iyi düşünülmüş bir uygulama.
Ne ufak bir şey için ceza ödemek zorunda kalıyorsun ne de “Aman abi bunun için ceza mı kesilir yap bize bir güzellik.” diye bir saat muhabbet ediyorsun. Madem iyi niyetlisin, git düzelt ve en yakın karakola tamir ettirdiğini gösterip bilgisayar ağından cezanın onaylanmasını engelle...

Uygulama 2:
Yine diyelim, motorlu taşıtlardan birini aldınız ve zorunlu trafik sigortası ile kasko (özel trafik kaza sigortası) yaptıracaksınız... Bunların miktarı epeyce fazla ama şöyle bir yöntem uygulanıyormuş; Eğer, profesyonel sürüş teknikleri ve ileri trafik eğitimi kursu ya da özel olarak ek bilgi olsun diye ilk yardım ve acil müdahale kurslarından birine gidip eğitim alırsanız (ve bunu belgelerseniz) size yaklaşık 3’te 1 oranında indirim yapıyorlarmış.

Sebebi çok açık; bu tür eğitim alan insanlar trafiğe, sürüş ve yol güvenliğine karşı daha bilgili olacaklar ve tüm olaylarda daha bilinçli davranacaklardır. Bu yüzden bunların kaza yapma olasılığı da daha düşük olacaktır. Yani trafikte hep ceza kesen ve hep para kazanmayı düşünen bir sistem yerine o sistemin üyeleri için eğitime önem verirseniz daha bilinçli sürücülerle daha az kaza yapan (dolayısıyla daha az can ve mal kaybı olan) bir sistem elde ediyorsunuz...

Yanlış bildiğimiz bilgi:
ABS frenli arabaların fren mesafesi daha kısadır diye bilirdim ama öyle değilmiş... Aksine fren mesafesi daha da uzuyormuş... (50 km. hızla giderken fren yapıp fren mesafesini ölçüyorlar 14 metre...)

İleri sürüş teknikleri dersinde şöyle anlatılıyor:
Normal fren tertibatında; fren yapıldığı zaman (ayak fren pedalına basılı vaziyetteyken) lastiklerin kilitlenip sabitlendiği (dönmeyi kestiği) ama ABS’li araçlarda fren mesafesi uzasa bile (ve ayağımızı fren pedalından çekmesek bile) aracın tekerlekleri arada bir (kesik kesik ve minik minik) dönmeye devam ediyor.

Bu da bizim ani fren yapmak zorunda kaldığımızda aracın (kızaklama diye tabir edilen şekilde) dümdüz kaymaya başlamasını engelleyip önümüzdeki engele çarpmamak için sağa ya da sola hareket edip çarpmadan kurtulmamızı sağlıyor...

Yani benim de yanlış bildiğim gibi “Arabada ABS var, gidip gidip aniden durunca zınk diye olduğun yerde kalıyorsun.” diye bir şey yokmuş. Tam tersine (şehir içindeki trafikte) kısa mesafeli dur-kalklarda (ABS fren tertibatında) fren mesafesi normalden daha uzun olduğu için daha da dikkatli olmak gerekiyormuş...