11 Eylül 2008

"Kanguru" için gelen fotokopi...

Meraklısı olup “Lüzümsuz Bilgiler”, “Gereksiz Şeyler Ansiklopedisi” türünde şeylere bakan biriyseniz mutlaka “Kanguru” hakkında yazılanları da okumuşsunuzdur.

Ben de okumuştum ve (güya) şöyle bir şey öğrenmiştim;
Kıtaya gelen bir İngiliz kanguruyu gösterip oradaki yerliye “Bu hayvanın adı nedir?” diye soruyor...

O da cevap olarak “Bilmiyorum.” diyor ama (güya) “Bilmiyorum.” kelimesi Aborijin (Avustralya yerlileri) dilinde “Kanguru” olarak söyleniyormuş ve İngiliz de (güya) yanlış anlayıp “Bilmiyorum.” demek anlamına gelen “Kanguru”yu hayvanın adı sanmış!

İşyerinin yangın merdivenleri çıkışındaki balkonda sigara içiyoruz, o öyledir bu böyledir derken biri bu konuda konuşmaya başladı mevzu derinleşti başka örnekler verdik vs. sonra arkadaşlardan biri elinde bir fotokopiyle yanıma geldi.

İşte belgesiyle geldim, bu konuyu yanlış biliyormuşuz doğrusu burada yazıyor dedi ve bir kitaptan çekilen fotokopiyi bıraktı gitti...

Fotokopi, NTV yayınlarından çıkan “Cahillikler kitabı”ndan. Sayfa 235’de bu konuda bilinen (demin yukarıda anlattığım) yanlışlıktan bahsedip doğrusunu anlatmışlar, ben size özetliyorum:

Avustralya Kıtası’nın gerçek sahibi Aborjinlerdir. Yabancılar 8 nesildir, Aborjinler ise 50.000 yıldan beri ve 20.000 (yirmi bin) nesildir buradaymış.

18. yüzyıl Avustralyasında 700 farklı Aborjin kabilesi varmış ve kıtada Aborjinler tarafından 250 farklı dil konuşuluyormuş.

Kanguru kelimesi Botany Körfezi’nde konuşulan Guugu Ymithirr dilinden geliyormuş ve “Büyük gri (ya da siyah) kanguru” anlamına geliyormuş...

Bundan sonra bu konuda bir şey söyleyen olursa “Yok, aslında o öyle değil...” diye lafa girip doğrusunu söyleyebiliriz :)

(fotokopi için Oğuz Öktem’e teşekkürler)