27 Kasım 2008

Doğuştan matematikçi olmak diye buna derim...

Sınıf çok ses yapınca, öğretmenin çocukları meşgul etmek için “herkes 1’den 100’e kadar sayıları toplasın bakalım kaç çıkacak?” sorusunu şak diye çözen Gauss o zamanlar henüz bir çocukmuş ama Profesör Freeman daha da küçükken bakın neyi bulmuş...

“Ulusal Bilimler Akademisi, İleri Araştırmalar Enstitüsü Onursal Profesörü” Freeman J. Dyson, “Kulübün Üyesi” ismini verdiği biyografik metinde çocukluğunu anlattığı bir bölümde şöyle diyor;

“......

...parmaklıklı çocuk karyolasında öğle uykusuna yatırılacak kadar küçük olduğumu biliyorum. ........ uykum yoktu, ben de zamanı hesap yaparak geçirdim.

1
+
0.5 (1’in yarısı diye 0.5)
+
0.25 (0.5’in yarısı diye 0.25)
+
0.12,5 (bir önceki sayının yarısı...)

bu şekilde; hep bir sayının yarısını, elde ettiğim toplamla toplayarak, sonsuzda 2 sayısının elde edileceğini buldum...

....daha sonra diğer sayılarla farklı kombinasyonları denedim... Matematikteki “sonsuz dizinler”i bulmuştum...

........”

Freeman ya yalan söylüyor, ya hatırlayamıyor ya da gerçekten “doğuştan matematikçi olmak.” diye bir şey var... İnsanın inanası gelmiyor...


(Küçük Gauss, sayı listesinin iki zıt ucundan birer sayı alıp topladığında hep aynı sonucun çıktığını farketmişti: 1 + 100 = 101, 2 + 99 = 101, 3 + 98 = 101, vesaire. Böylece 1'den 100'e kadar olan sayıların toplamı 50 × 101 = 5050 oluyordu.)