01 Aralık 2008

doğal akvaryum...

Mary Catherine Bateson, “Örüntüler ve Kendi Hayatının Gözlecisi Olmak” isimli yazısında aralarda bir yerlerde güzel bir şeye dikkat çekmiş... Okuyunca daha farklı düşünmeme neden oldu...

Kelimesi kelimesine aynı olmasa da dikkatimi çeken bölüm özetle şöyleydi:
“.....
Babam, bir akvaryum kurmama yardım ederken, bitkileri ve atıkları, güneş ışığının etkileriyle birlikte oluşacak yapay dünyanın “doğal” olmasını anlatıp “çevre bilimle” ilgili ilk bilgileri vermişti...

Akvaryumla uğraşanlar genelde akvaryumlarını yapay biçimde filtre edip havalandırıyor, bu da sınırlı bir mekânda yetiştirilebilecek balık sayısının artmasına neden oluyor.
....”

Gerçekten de bunu okuyunca yaptığım hatayı anladım...

Zamanında ben de akvaryumla ilgilenip gereken tüm teknik ve teorik bilgiyi edinmiş, ardında da bir akvaryum alıp seçtiğim balıkları beslemiştim...

Evet, bir sürü şey bilmek gerekiyordu;
Akvaryumun boyutları,
en boy oranı,
su kapasitesi,
verilecek yem çeşidi,
suyu devirdaim yapıp filtreden geçirerek temizleyen motor ve pompalar,
ışıklandırma,
taban dokusunu oluşturan taş ve kumların balık türüne göre büyüklüğü,
suyun ısısını sabitleyen termostatlı ısıtıcılar,
balıklara zararlı olabilecek mikro bakterilere karşı ilaçlar,
suyun yoğunluk ve sertlik derecesini ayarlayan kimyasallar ve daha bir sürü ayrıntı...

Yani bu işi bilinçli bir şekilde yapmaya kalkarsanız öyle üç beş balık alıp akvaryuma atmakla olmuyor. Bir sürü teknik bilgi ve malzemeye ihtiyacınız oluyor...

Tabii ki bu benim öğrendiğim ve herkese önerilen türde akvaryumculuğun temel teknik bilgileriydi. Bana da bunları öğrenip uygulamak ilginç gelmişti. Öğrendim, uyguladım ve epey bir süre bu işle uğraştım...

Teoride ve pratikte başarılı olmuştum ama şimdi anlıyorum ki yaptığım şeyin hiçbir önemi yokmuş... (bu şekilde bilgi toplayıp sonra da uygulayınca yapamamak gibi bir sorun zaten yok.)

Çünkü esas yapmam gereken şey; yapay yollarla, bir sürü teknik destekle bir dünya kurmak yerine su bitkileri büyük taşlar ve büyük hacimli bir akvaryumla doğal bir hayat oluşturmaya çalışmakmış...

Akvaryumu yerleştireceğiniz yerde alacağı güneş ışığı oranını ayarlamak, suyu temizleyip oksijen seviyesini ayaralayacak kadar akvaryum bitkisi koymak (belki de önce onları yetiştirmek) ve belki de sadece iki balığı bu doğal ortamda yaşatmaya çalışmak çok daha büyük ama daha zevkli bir uğraş olacaktı...

Sanırım her zaman olduğu gibi doğal olanı yaşatmak ve korumak çok daha zor ama şimdi olsaydı böylesini yapmak isterdim...