25 Aralık 2008

çin yazısı...

Acayip harfleriyle hep ilgimi çeken Çince hakkında okuduğum bir yazıdan öğrendim ki benim harf diye gördüğüm şey aslında üç parçadan oluşan bir "kare"ymiş...

Bu kareyi oluşturan üç işaret varmış;

Sol üstte esas olarak alınan asıl harf,

Onun yanında o harfin (ya da şeklin) tamlayıcısı olan ikinci bir işaret

Altta da üçüncü olarak "sol üstteki esas harfin ve yanındaki düzeltme işaretinin birlikte oluşturduğu anlamın" benzerlerinden farklı olarak nasıl okunacağını gösteren işaret varmış...

Biraz karışık ama anca böyle açıklayabiliyorum. Yani Çince'de harf olarak gördüklerimiz aslında bir heceyi gösteriyormuş...

Bizim harflerimizle bu sistemi ancak şöyle bir örnekle açıklayabilirim:
diyelim c harfini yazıyorum yanına bir çizgi çiziyorum o c harfinin ç olarak okunmasını sağlıyor alt tarafına da ç harfini hece olarak çöl diye okumamı sağlayan öl anlamında bir tamlama geliyor.

İşin, harfin sol üstüne, sol altına ya da birkaç yerine birden işaret koyup başka heceler ya da o hecenin tek başına bir kelimeyi göstermesi faslı da var ki akıllara ziyan :)