11 Ocak 2009

mıknatıslı inekli ilginç bir soru :)

Her ne kadar seyretmesem de evde seyredenler olduğu için televizyona ara sıra göz atmamak ya da kulak kabartmamak mümkün değil.

Bu durumun bazen faydası da olmuyor değil tabii ki...

İşte yine öyle bir anda bir yarışma programında çıkan soruyu odaya girdiğimde bana sordular.
Soru gerçekten ilginçti ve eğer böyle bir şey varsa şöyle olmalı diye bir mantık kurup cevabı söyledim ama böyle bir şeyi de ilk kez duymuş oldum...

Farkındayım lafı uzattım, hemen soruya geçiyorum;
“İneklere, doğumundan kaç ay sonra mıknatıs yutturulur?”
(Şıklar; 3 ay, 6 ay, 9 ay, 12 ay)

Cevap sütten kesilmesi gereken 12. aydan sonra...

Evet, mantıklı düşünüp cevabı doğru verdik vermesine ama bu kadar bilimsel bir şeymiş ve kesinlikle yapılması gereken bir işlemmiş gibi verilmesi aklıma takıldı... araştırdım :)

Gerçekten de ineklere sütten kesildikten sonra mıknatıs yutturuluyormuş. Bütün dünyada besicilikle uğraşanların yaptığı standart bir işlemmiş ve ülkemizde de uygulayan sayısı dünya geneline göre az olsa da yine de bilinen ve yapılan bir uygulamaymış...

İnekler (ve diğer büyükbaş hayvanlar) otlak, mera ve tarla benzeri yerlerde fark etmeden tel, çivi vs. gibi şeyler yutabiliyorlar ve yuttukları bu şeyler de haliyle hayvana zarar veriyor.

Tabii ki ben ilk duyduğumda durumu anlayıp belli bir mantıkla düşünmüştüm ama uygulama tam olarak “eline eski bir hoparlörden söktüğün mıknatısı hayvana yutturma” değilmiş :)

Bu iş için yapılmış özel bir mıknatıs tipi varmış ve yutturulma olayı da yurdum insanının ağzına bir şekilde yerleşmiş yoksa bu mıknatıs yutturulmuyormuş. Veterinere gidiyorsunuz o mıknatısı özel bir aletle hayvanın dilini arkasına yerleştiriyormuş...

Neler var şu dünyada, bazen ölüme bile şaşmayan ben böyle sıradan bir şeye şaşırabiliyorum ama daha da ilginci Türkiye’de hayvanlarını sigortalattıran köylülerin ineklerine böyle bir şey olduğunda sigortacıların ilk sorduğu soru da “Mıknatıs yutturdun mu?” sorusuymuş...

Hayvana mıknatısı yutturmadıysan eğer o zaman sen hapı yutuyormuşsun :) çünkü poliçenin bir yerlerinde bu şart da yazılıymış...