19 Haziran 2009

radyo, kuzular ve matematik? :)

Küçükken, halamın kızı Nurşat Abla sormuştu...

Çok sert ve ciddi bir köy ağası varmış, bunun 10 tane koyunu varmış.

Ağa hergün koyunları tek tek gözünün önünde saydırır öyle teslim eder, akşama da çobandan yine aynı hesabı yapmasını istermiş...

Çoban bu 10 koyunu alıp hergün gezdirip getirirmiş ama birgün koyunlardan birini kaybetmiş ve akşama ağıla döndüğünde ağaya nasıl cevap vereceğini, hesaba göre nasıl bir sayım yapacağını düşünmüş durmuş...

Sonunda 9 koyunu nasıl 10 koyun olarak sayıp ağayı kandıracağını da bulmuş...

Haydi bakalım çobanın nasıl saydığını bul :)

[çoban; “bu sefer şöyle sayalım ağam” der, “10, 9,8,7,6, 10’dan 6 çıktı kaldı 4 işte o da burada 1,2,3,4” çözümünü bulan çoban kendini 9 koyunu 10 olarak saydırıp hesaplattırıp kurtarabilmiş mi bilemiyorum :) ama bir şekilde bir çözümdür... Bu cevabı bulmak için çok uğraşmış yine de o çoban kadar uyanık olamamıştım :) )
(10’dan 6’ya kadar parmak hesabı yapıp geriye doğru sayınca 6’ya gelince aslında “5” sayım yapmış oluyoruz)


Bundan sonra binlerce bilmece bulmaca ile karşılaştım ama nedense bu aklıma takılmış olacak ki geçenlerde eski arkadaşım Tunç Ülker bana bir maille buna benzer karışık bir problem gönderince aklıma yukarıdaki soru geldi :)

Tabii ki Tunç’un problemi çok daha farklı...

Sorusu ve anlatılan çok basit ama sonuç insanı delirtiyor... buyurun biraz da siz uğraşın ben aynen onun bana gönderdiği soruyu buraya alıyorum:

" ...................

MATEMATİĞİN BİTTİĞİ AN...

3 kişi düşünün. Para birleştirip bir radyo almaya gidiyorlar.

Radyo 30 lira. Hepsi 10'ar lira koyup radyoyu alıp gidiyor.

Fakat sonra tezgâhtar radyonun indirime girdiğini ve 25 liraya düştüğünü hatırlıyor ve çırağına 5 lira verip gidip para üstünü iade etmesini istiyor.

Çırak 5 lirayı 3 kişiye bölüştüremeyeceğini düşünüp 2 lirayı cebine atıyor ve 3 lirayı 3 kişi arasında bölüştürüyor.

Böylece radyoyu 9'ar liraya almış oluyorlar.

Şimdi:

9 x 3 = 27

Çırak da cebine 2 lira attı

27 + 2 = 29

Peki, geri kalan 1 liraya ne oldu.?

İşte matematiğin içinden çıkamadığı olay!

[teşekkürler Tunç kardeşim :)]