14 Aralık 2009

IP MAN – (Grandmaster Yip Man) [film]

Arkadaşlardan duyup da tavsiye alınca merak ettim oturdum seyrettim...

Film ilk olarak [Çin’de, dövüş sanatları öğreten okulların bulunduğu yerde] açılınca “Hah şimdi tam oldu. Arkadaş hatırı için bir de karete filmi seyredeceğiz.” dedim ama hiç de düşündüğüm gibi değilmiş...

Uzatmadan konuya geçeyim;
Ailesiyle birlikte saygın bir hayat yaşayan “Wing Chun” ustası Yip Man, çevresinde gelişen olaylar içinde hayatını sürdürmektedir.

Herkes tarafından sevilen Yip Man ailesiyle birlikte günlerini geçirirken Japonya Çin’e savaş açar ve Yip Man’ın bulunduğu bölgeyi de işgal eder.

Halk açlıkla savaşmakta bir avuç prinç ya da bir patates için her şeyi yapmaya razı olmaktadır...

Tabii ki Yip Man için de zorlu günler başlamıştır artık... ve ailesiyle birlikte ölüm kalım savaşı vermek zorunda kalır... ama bir yandan da yaşadığı olaylara bakarak ülkesinin onurunu kurtarmak için bir şeyler yapması gerektiğini hissediyordur...

Kaliteli filmleri yazarken; küçük bir yanlışla (seyretmemiş olanlar için film hakkında vereceğim bilgilerle) filmin güzelliğine zarar veririm diye korkuyorum... o yüzden konusunu fazla açmak ve merakla izleme zevkinizi de bozmak istemiyorum...

“Dünyada isim yapmış en büyük dövüş ustası”nı yetiştiren adamın; bulunduğu ülkenin tarihi ve çevresiyle yoğrulmuş yarı biyografik macera filmini ilgiyle seyredeceğinizi tahmin ediyorum...

Şiddete, kavgaya dövüşe karşıyım ama bir şekilde insan kendisini ve ailesini savunmak zorunda kalınca gerekli de olabiliyor... Bu filmde biyografisi anlatılan adam da zaten bu şartlar altında olduğu için dövüşmek zorunda kalıyor...

Filmi özel yapan en önemli özelliği televizyonda oynayan uyduruk karate filmlerine benzememesi ve sinemayı sanat haline getiren küçük ayrıntıların güzelliğiyle her sahnesinin düşünülerek hazırlanmış olması...

Evet adam kavga ediyor ve hatta gerçekten karate benzeri bir teknik olan Wing Chun yapıyor ama filmde kesinlikle havada uçan, bir vuruşta arabaları ikiye ayıran abartılı gerçek dışı tek bir sahne yok...

Anlatılan tarihi kronoloji gerçek, adam gerçek, olaylar gerçek ve adamın yaptıkları da gerçek fakat film tam bir belgesel de değil ikisinin çok güzel bir karışımı...

Sinema adına yapılması gereken ne varsa yapılmış... Senaryo sağlam, kurgu güzel, heyecan ve macera yerinde, akıcılığı hiç bölünmüyor, abartılı gelen bir sahnesi yok..

“Karate filmiymiş ben seyretmem diye düşünenler çok güzel bir filmi seyretmekten mahrum kalmış olurlar. Filmde kavga sahneleri var ama film bir dövüş filmi değil.” söyleyeyim. Ben çok beğendim size de tavsiye ediyorum... Bana tavsiye eden arkadaşlarıma da teşekkür ediyorum yoksa ben görsem de bu film karate’li falan diye alıp seyretmezdim :)

Ne olursa olsun “Amaaan karateli marateli ben seyretmem.”diye düşünenlerin de rahatlıkla seyredebileceğini belirtirken, açık sahnesi olmayan, küfür içermeyen bu filmi ailenizle birlikte de seyredebilirsiniz...

notlar;

IP MAN 2’nin çekimlerine de başlanmış ve 2010’da filmi bitireceklermiş...

Bu devam filmindeki sürpriz ise anlatılan hikåyeye dahil edilecek “isim”.

(Ben bunu size söylemiyorum ama ipucu olarak, ilk filmi seyredince filmin en sonunda o kişiyi Yip Man’ın en ünlü öğrencisi olarak açıklıyorlar, işte ikinci filmin sürprizi de o... Yönetmen Wilson Yip’in bu devam filmini merakla bekliyorum.)