28 Nisan 2010

Funny games [film]

İşyerinden bir arkadaşım başkalarının bu filmi övmesine dayanamayıp benden filmi bulup bulamayacağımı sordu.

Eh ben de buldum ama haliyle bu kadar övülen film ne menem şeymiş merak da ettim doğrusu...

Haneke ismini daha önceden de duymuştum dur bakalım neyin nesiymiş bu akşam seyredeyim dedim, sonuç; İnsanların beğenileri beni her zaman yanıltmıştır, yine öyle oldu.

Bu tür için (gerilim ve şiddet) yapılması gereken ne varsa yapmışlar hatta böyle bir film için gereksiz yere gerilimi arttırmak üzere özellikle birçok sahneyi gereksiz yere uzatmışlar.

Filmin bir Alman bir de Amerikan versiyonu varmış, orijinal yapım olan Alman versiyonunu tavsiye ettiler, özellikle onu arayıp buldum, yani benim seyrettiğim göreceli olarak daha iyi kabul edilen versiyon...

Buna rağmen sıradan bir 70’li yıllar gerilim filminden en küçük bir farkı yoktu. Zaten böyle filmleri oldum olası çok basit ve sıradan bulurum.

Göl kenarında tatil yapmaya giden bir ailenin evine iki yabancı adam gelir, önce yardım isterler ama sonra kovuldukları halde evden gitmezler.

İlk olarak evin köpeğini öldürürler, sonra bu şiddet sırasıyla ev sakinlerine yönelir...

Yani bu kadar sıradan ve milyonlarca yapılmış örneği olan bir filmi nasıl beğenebiliyorlar anlamış değilim, filmin girişinde arkada çalan bir iki opera parçası mı kaliteli kılıyor filmi, yoksa klişe olarak silahlardan bıçaklardan medet uman seyircinin bütün beklentilerinin boşa çıkması mı?

Tamam, adam bu tür için klasik bir konuyu yerli yerinde diğer benzerlerindekinden biraz daha gerçekçi biraz daha doğal ayrıntılarla (ve bunları gösterebilmek için gereksiz uzamış sahnelerle) çekmiş bir şey demiyorum ama film tamamen Kubrick’in Otomatik Portakal’ından aşırma sahnelerin benzerleriyle doluydu ve buna karşın onun içeriğinin yanından bile geçmiyordu... (arabadaki çekimlerde camlara yansıyan mikrofon görüntüsünü önemsemeyecek kadar özensiz çekimlerden bahsetmiyorum bile)

Şiddet ve gerilim sevenlere bile televizyonlarda binlerce benzerini seyredebileceği bu film sıkıcı gelecektir, sanat sinema ve Haneke ismine kanıp da sakın seyretmeye kalkmayın durduk yere sizin de sinirleriniz bozulmasın... (Sakın "Zaten filmin amacı da bu, gerilim yaratıp seyirciyi sinir etmek, eğer böyleyse film başarılı olmuş." ukalalığı yapmayın filmin anlattığına değil sıradanlığına ve vakit kaybına sinir oldum.)