27 Ekim 2010

zayıflamak için ışıkları söndürün

İşte, yine bilimsel bir araştırma için yapılan değişik bir deney.

Amerika Ohio Üniversitesi Biomedikal Fakültesi Psiko-Nöroloji Bölümü’nden Laura Fonken yönetiminde yapılan bu deneyin sonuçlarına göre;

Gece uyurken yattıkları yerde hafif bir ışık bulunmasını tercih edenler, tamamen karanlık bir ortamı tercih edenlere göre daha fazla kilo alıyormuş.

Işık çok hafif bile olsa uyuyan kişinin metabolizmasının çalışma düzenini bozarak gün içindeki beslenme alışkanlıklarına (geç saatlerde yemelerine neden olarak) etki ediyormuş.

Laboratuvar ortamında farelerle yapılan deneyde fareler önce iki gruba ayrılmış.

Birinci grup;
Gün boyu normal olarak ışıklı bir ortamda sıradan hayatına devam ettikten sonra geceleri sekiz saat boyunca da yine normal olarak karanlık bir ortamda bırakılmış.

İkinci grup;
Yine birinci grup gibi gün içinde ışıklı bir ortamda sıradan hayatlarına devam ederken gece olunca sekiz saat süren karanlık ortam yerine uyudukları yer hafif bir ışıkla aydınlatılmış.

Işığın etkisiyle metabolizma düzenleri bozulan ikinci gruptaki farelere de diğer gruptakilerle aynı miktarda yemek veriliyormuş ama birinci gruptakiler sabah uyanınca ve gün içinde belirli saatlerde düzenli aralıklarla yemek yerken, ikinci gruptakilerin yemek yeme düzenleri değişmiş ve daha geç saatlerde yemeye başlamışlar.

Bu da dolaylı yoldan “gece yiyip yatma” (gece yeme sendromu) alışkanlığında gözlemlenen fazla kilolara neden olmuş…

Sanırım çocuklar uyuyunca odalarının ışıklarını söndürmek kadar :) akşam öğününün geç saatlerde olmamasına da dikkat etmek gerekiyor.

[Tabii “daha fazla karanlıkta kalıp yeme isteği azaltılabilir mi?” konusunun araştırılması gibi bir şey de aklıma gelmiyor değil ama herhalde öyle bir durumun sürekli olarak uygulanması da metabolizmayı ağırlaştıracağı için uğraşılması gereken daha zor sorunlara neden olabilir diye bu işi bilimadamlarına bırakmanın daha doğru olacağına karar verdim :) ]