30 Aralık 2010

cepteki gps'le fotoğraftan konum belirleme [?] geliştirme projem


Cep telefonlarında bulunan gps özelliği ile ilgili düşündüğüm bir geliştirmeyi anlatmayı deneyeceğim... biraz uzun, o yüzden bu konularla ilgili değilseniz bu yazıyı okumasanız da olur diyerek devam ediyorum... bakalım artık :)

Telefonlar; görüşme ihtiyacımızın dışında da birçok ihtiyacımızı karşıladığı için artık neredeyse hayatımızın her anında yanımızdalar...

Kimi cep telefonundan müzik dinliyor, kimi televizyon seyrediyor, kimi internete giriyor vs.

Yeni nesil cep telefonlarında donanım özelliği olarak gelen “gps navigasyon” sistemi de son yıllarda sıkça kullanılan yararlı bir özellik.

Buna göre; cep telefonunuzdan uydulara gönderilen bir sinyal ile o anda bulunduğunuz yerin koordinatları tespit ediliyor ve daha önceden koordinatları çıkarılmış olan bir harita üzerinde bu koordinatlar eşleştiriliyor...

Sistem sizin bulunduğunuz noktayı haritanın üzerindeki noktalarla eşitleyince haritanın üzerinde nerede olduğunuzu yani o anda bulunduğunuz sokağı, caddeyi vs. görebiliyorsunuz...

Bu özelliği kullanarak, harita üzerinde kayıtlı bir yer ismi yazdığınız zaman program size orasını da bulup gösteriyor...

Bunu da bilmediğiniz bir yere gitmek için kullanıyorsunuz.

Bir adres yazıyorsunuz bu sistem o adresin koordinatlarını çıkarıyor, sizin bulunduğunuz yerin koordinatlarını tespit ediyor ve sizi bulunduğunuz noktadan yazdığınız adrese gidebilmeniz için harita üzerinde yönlendiriyor...

Şimdi, buraya kadar iyi güzel... Çok faydalı ve kullanışlı bir sistem...

Örnek olarak: Bu sistemi kullanarak, gps özelliği bulunan cep telefonuyla fotoğraf çektiğiniz zaman program (fotoğrafın üzerine tarih atar gibi) fotoğrafın bilgi hanesine fotoğrafın çekildiği koordinatları işliyor... Siz de üç beş yıl sonra o resme bakınca acaba nerede çektirmiştik biz bunu diye düşünürseniz bilgilerine girip bakıyorsunuz ve “Hımmm... Alanya değil, Manavgat’mış” diyorsunuz...

Sanırım buraya kadar bu sistemi ve nasıl işlediği, neye yaradığını şöyle bir üstten önbilgiyle anlattım, şimdi sıra geldi bu sistemle ilgili benim düşündüğüm şeye;

İşyerinde terasa çıktım, Şişli’nin göbeği... 11. kattan Levent, Sarıyer tarafına doğru bakıyorum... İstanbul, büyük ve çirkin bir beton yığını, şu ileri taraflarda bir çizgi gibi kalmış yeşil bir alan ve içinde de bir iki beyaz bina göze çarpıyor...(yazı girişindeki resimde yuvarlak içine aldığım bölgede)

Oraya gitmek istesem; buradan gördüm tamam aşağı yukarı yönünü yerini kestirebilirim ama elimle koymuş gibi de tak diye bulamam. Buradan öyle rahat görünüyor ama aşağıya trafiğe girip de yollara düşünce oradan gir, buradan sap, ileri git geri dön falan kim bilir orayı bulmak ne kadar zor olur...

Peki... Cep telefonunda gps var, o bulabilir mi?

Sanmıyorum. Çünkü o da ancak böyle uzaktan görünen bir yeri sadece adresiyle bulabilir...

O zaman ne yapılabilir diye düşünmeye başladım...

Şimdi elimizdekileri kontrol edelim: gps sistemi koordinatları belirliyor, uydulardan aldığı bilgiyi navigasyon sistemiyle birlikte çalıştırıp yön ve yer bulabilen bir program var... ve cep telefonuyla fotoğraf çekebiliyoruz...

Hımmm... o zaman...

Şimdi... uyduya bağlanınca benim bulunduğum noktayı tespit ediyor...

Ne tarafa dönersem o tarafın hangi yön olduğunu da biliyor...

Peki ben şu gitmek istediğim yerin fotoğrafını çeksem...

Çekilen fotoğrafta o yeri işaretlesem... program da işaretlediğim yerin, resmin çekildiği noktadan ne kadar uzakta bulunduğunu bulup bir de buna “benim bulunduğum noktaya göre” hangi yönde olduğu bilgisini eklese...

İşte o zaman; fotoğrafını çektiğim yerin koordinatları hesaplanabilir ve çekilen fotoğraflardaki bina veya yerlerin harita üzerindeki koordinatları da tam olarak bulunabilir... böylece uzakta bir yerin fotoğrafını çekip beni oraya götür dediğim zaman programın bana hiç zaman kaybetmeden bir yol haritası çıkarması da mümkün olur...

Düşündüğüm bu geliştirmenin teknik olarak gerçekleştirilmesinin mümkün olduğunu ve en çok da turistik seyahatlerde yararlı olacağını düşünüyorum.

Daha önce de cep telefonu teknolojileri ile ilgili bir kaç geliştirme fikri bulmuştum, o zaman insanlara garip ve acayip gelmişti... Telefonu ters çevirince içindeki alıcılar sayesinde zil sesini “Sessiz”e alan bir sistem düşünmüştüm mesela onu da Nokia 5800’da uyguladı... cep telefonundan sms’le iş emlak ilanı takibi konusunu yazmıştım bunu yazdıktan bir yıl sonra Hürriyet gazetesi böyle bir sistemi yürürlüğe soktu vs... Hatta şu yukarıda resimlerin çekildiği noktanın koordinatlarını bulma olayını bile hiç habersizken düşünüp yine üç dört yıl önce yazmıştım ve sonra bir baktım ki aklın yolu birmiş herkes yapmış :))) Keşke Nokia'nın AR-GE'sinde çalışıyor olsaydım da bunları ben yapsaydım ama öyle her istediğimiz şey de her zaman olmuyor işte...

Bakalım bunu kim ne zaman yapacak? :)