29 Aralık 2010

İstanbul'un fethinden de eski Fethiye müzesi

Elimde cep telefonu ve içinde gps programı, daha önce gittiğim yerleri nasıl gösteriyor diye aklıma gelen yeri yazıyorum: Hatay Antakya, İzmir fuarı, Sivas Kangal, Muğla Fethiye vs...

Orası burası derken Fethiye Müzesi'ni aratıyorum.

Fakat alet sapıtıyor ve Fethiye Müzesi'ni Balat'ta gösteriyor :) [diye düşünüyorum] ki gösterilen noktanın üzerine dokununca ayrıntılar açığa çıkıyor ve gerçekten de İstanbul Balat'ta bir "Fethiye Müzesi" olduğunu !!! öğreniyorum.

Bu nedir, burası nerededir diye bakınca işin aslı anlaşılıyor...

Bu Fethiye Müzesi'nin tabii ki Muğla Fethiye Müzesi ile bir alakası yok:)

Burası Fatih Balat semtinde Fethiye mahallesinde bulunan ve 1200'lerin sonunda yapılmış Pammakaristos Manastırı'ymış.

İstanbul'un fethinden sonra da yine manastır olarak kullanılıyormuş ama daha sonradan 1601 yılında Gürcistan ve Azerbaycan fethedilince bunun anısına manastırı camiye dönüştürmüşler ve ismi de Fethiye Camii olarak değiştirilmiş...

Cumhuriyetin ilk yıllarında içindeki değerli fresk ve diğer sanatsal mimari öğeler nedeniyle müzeye çevrilmiş fakat daha sonra tekrar cami olarak kullanılmaya başlanmış... Mozaikleriyle ünlü bu yapının bir bölümü halen müze olarak gezilebiliyormuş...

İstanbul'un fazla bilinmeyen yerleri içinde ilginç bir yapı olarak dikkat çekecek kadar eski ve büyük bu binayı bu güne kadar hiç duymamış ve görmemiş olmak beni utandırmadı desem yalan olur.

Benden başka bilmeyenler de olabileceğini düşünerek kareli defter'e yazmayı uygun buldum.

Daha fazla bilgi için:
http://tr.wikipedia.org/wiki/Fethiye_Camii linkine bakabilirsiniz.