03 Şubat 2011

"patlayan fıstıklar" mı?


Kareli defter’i devamlı okuyanlar benim grafiker olduğumu yazdığım bir iki şeyden anımsayacaklardır.

İşimiz grafik tasarım yapmak...

Haliyle bunun için de dergilerin sayfalarını yaparken işleyecek malzeme gerekiyor ve yer yer de internetteki resimleri, çizimleri alıp uygun şekilde kullanıyoruz.

Bu ay piyasadaki GoGirl dergisindeki bir poster için “alev” deseni arıyordum, aklıma gelen şeyleri yazıp internette aradım.

Doğal olarak alev deseniyle birlikte arada bir iki tane uluslararası sembol de çıkıyordu. (Bunlar üzerindeki alev deseni yüzünden seçime dahil olan yangın, patlayıcı madde vs. resimleriydi...)

Bir iki tanesine bakarken arada çok alakasız bir şekilde bir de "Fıstık" resmi gördüm. [!!?] bu nedir ki ve ne ilgisi var diye okumaya başlayınca gerçekten ilginç bir şeyle karşılaştım!

Gerçekten çok ilginç çünkü baktığım diğer yerlerde yazılanlara göre de (uluslararası taşımacılık kuralları içinde) fıstıklar “YANICI ve PATLAYICI MADDE” sınıfına giriyormuş!!!

Şimdi de öğrendiğim bilgileri özetleyip konuyu biraz açayım;

Hepimiz, bitkilerin dönüşümlü olarak oksijen alıp karbondioksit verdiğini biliriz.

Yalnız, ben dahil çoğumuzun bilmediği bir şey var: Antep fıstığı toplandıktan sonra bile aynı şekilde oksijen alıp karbondioksit vermeye devam ediyormuş!

Tonlarca Antep fıstığı’nın bir gemi ambarında bulunduğunu ve bütün kapıların da kapalı olduğunu düşünün. [ki ben olsam fıstıkçıklar deniz yolculuğunda nemlenmesin diye bütün kapıları sıkı sıkı kapatırdım :) ]

İşte o zaman ambardaki gazların oranı gittikçe artıp, patlamaya (ya da yangına) neden olacak şekilde tehlikeli bir seviyeye ulaşıyormuş... (diğer bir ihtimalle de orada görevli olanların zehirlenmesine veya yetersiz oksijenden ölüme neden olabiliyormuş)

Bunlardan dolayı da Antep fıstığı “Uluslararası Deniz Taşımacılığı - Tehlikeli Maddeler Listesi”nde [SINIF 4.2 KENDİ KENDİNE YANABİLEN KATILAR] kendi kendine yanabilen patlayıcı madde sınıfında yer alıyormuş. (Yani deniz taşımacığılında bir yerden başka bir yere Antep fıstığı gönderecekseniz gemi buna göre belli bir istifleme ve havalandırma sistemine sahip olmalıymış... Herhalde Avrupa'da Antep fıstığı bunun için çok pahalı)

Şu tabakta öyle masum masum duran Antep fıstığının resmen “patlayıcı madde” sayıldığı ölsem aklıma gelmezdi... Bilim ve hayat bazen karşımıza ne kadar ilginç şeyler çıkarıyor, şaşmamak mümkün değil :)