03 Şubat 2011

Uzun süredir şampanya içmedim...

Bir ara “Terry Breverton”ın “Immortal Words” isimli kitabına internette rastlayınca şöyle bir üstten bakmıştım...

İngilizce bu e-book’ta yazar; dünyaca ünlü isimlerin ölmeden önceki son sözlerini toplamış.

Neyse, uzatmadan konuya geleyim.

Baktığım bölümde Vişne Bahçesi, Vanya Dayı, 6. Koğuş ve Martı gibi birçok ölümsüz eserin yazarı Anton Çehov hakkında okuduğum bir şeyi anlamamıştım...

Çehov, ölmeden önce son olarak “Uzun süredir şampanya içmedim.” demiş...

Bunu ilk okuduğumda ölüm döşeğinde olan birinin her şeyi söyleyebileceğini düşünüp geçmiş ve bu cümleyi de unutmuştum.

Geçenlerde bir yerde okuduğum başka bir şey bana yeniden Çehov’un bu son sözünü hatırlattı ve ustanın aslında ne demeye çalıştığını (ve yaptığı göndermeyi) anlamamı sağladı.

Kendisi de bir doktor olan Çehov (yazar olarak tıp kültürüyle ilgili şeyleri de biliyor olacak ki) tedavi gördüğü Almanya’daki geleneği takip ederek bu şekilde konuşmuş olmalı.

Çünkü (o zamanlar Almanya’da uygulanan) bir geleneğe göre;

bazı doktorlar hiç umut kalmayan hastalara bir kadeh şampanya ikram eder ya da “Bir kadeh şampanya içmenin vakti geldi.” diyerek hastanın yapabileceği başka bir şey kalmadığı için üzülmemesini, böylece kalan günlerini güzel geçirmesini temenni edermiş. (Bizdeki “Doktor ne yerse yesin dedi” anlamında...)

Demek ki Çehov en son “Uzun süredir şampanya içmedim.” diyerek aslında bu söze gönderme yapıp artık kendisi için hiç umut kalmadığını ve ölümünün yaklaştığını belirtmek istemiş.