30 Mayıs 2011

Serbest radikaller

Serbest radikaller'i mutlaka duymuşsunuzdur, bunların belli bir oran üzerinde olması sağlık açısından sakıncalıdır.

Bu kadarını ben de az çok biliyordum ve serbest radikaller'in oksijen kaynaklı olduğunu da bir iki yerde okumuştum ama gerçek kaynağının ve oluşumunun nedenlerini tam olarak bilmiyordum.

Serbest radikaller denilen bu şeyler için Kaliforniya Üniversitesi Moleküler Genbilim Profesörü Douglas Wallace’ın Eduardo Punset’e verdiği bir röportajda yaptığı açıklama hoşuma gitti ve kareli defter’e yazayım dedim.

Wallace, röportajda; bir şehrin enerjisini sağlayan elektrik santralleri nasıl ki belli bir çevre kirliliği yaratıyorsa Mitokondrilerin de hücre içinde vücudumuz için gereken enerjiyi üretirken belli başlı bazı maddeleri alıp işleyerek sonrasında da atık maddeler ürettiğini anlatmış.

İşte, serbest radikaller dediğimiz zararlı madde bu şekilde oluşuyormuş ve bu oluşan madde belli bir süre sonunda hücrenin baş edemeyeceği oranlarda birikerek DNA’nın tahrip olmasına neden oluyormuş.

(bu konuyu not ettiğim kaynak, NTV Yayınları’ndan çıkan Eduardo Punset’in Hayat kitabı)