26 Temmuz 2011

(+) --0____--0____ (-)

İki patatesi çivi ve bakır tellerle birbirine bağlayıp uçlarını dijital saate bağlayınca saat aynen pil takılmış gibi çalışıyormuş...

Daha önceden bunu hem biliyordum hem de görmüştüm ama ben o saatleri böyle düzenekler için özel yapıyorlar diye düşünüyordum. Meğerse portakal, elma ya da patatesle çalışan bu tipteki dijital saatler bildiğimiz normal saatlermiş.

Düzeneği kendi mantığımla başlıktaki gibi yazdım ki unutmayayım diye ama anlamayanlar için açıklamasını da buraya yapayım;

Saatin pil koyduğumuz yuvasındaki iki uca iki kablo bağlıyoruz (ya da bitmiş bir pili takıp uçlarına ince kabloları sıkıştırabilirsiniz) şimdi elimizde elektrik bağlamamız için hazır bekleyen iki kablo ucu var.

Masanın üzerine iki orta boy ya da daha küçük çivi, iki parça küçük kısa kablo ve iki tane de patatesi koyuyoruz.

Çiviyi alıp patatese saplıyoruz,aynı patatesin diğer ucuna da bakır teli (kablo) saplıyoruz. Bu kablonun açıkta kalan ucunu diğer patatese sapladığımız çiviye sarıyoruz. (şimdi iki patates birbirine bağlanmış oldu).
ikinci patatesin alt tarafına da yine aynı şekilde bir bakır tel saplıyoruz...

Eveeet, düzenek bu... şimdi ilk sapladığımız çiviye de bir tane kabloyu ucundan sarıyoruz ve iki tarafından iki kablo çıkan böyle bir enerji kaynağı elde ediyoruz.

(+) --0____--0____ (-) şemasındaki

+ işareti artı ucunu
- işareti eksi ucunu
-- işareti çivileri
____ işareti de kabloları gösteriyor...

Haydi bakalım, çocukları şaşırtmak için mutfakta patates aramaya :)