07 Eylül 2011

Savaş icatları ve Çanakkale 1915

Çanakkale 1915 Dergisi'nin yeni sayısını sağolsun Yetkin İşçen Bey basılır basılmaz bana da ulaştırdı...

Derginin bugüne kadar yayınlanan sayılarında yüzlerce ilginç ve değerli konu, haber, araştırma, belge, resim-fotoğraf yayınlandı. Bunlardan bazılarını ben de burada yayınlayıp böyle değerli bir yayının tanıtımına kendimce katkıda bulunmaya çalıştım.

İlgili makamların daha çok üzerinde durması ve destek olması gereken bu dergiyi (tarihimizin en önemli noktalarından birini büyük bir titizlikle detaylandırması dolayısıyla) ben de destekleyerek burada tanıtmaya çalışıyorum.

Fakat bunu yapmamın nedeni üzerime aldığım bir görev ve sorumluluk bilinci değil, gerçekten derginin içerik olarak bunu hakketmesiyle ilgili bir durum.

Şimdi gelelim bu ay dergideki (benim için) en ilginç yazıya;

Savaşın icat ettirdikleri başlıklı yazıda siper kazma makinesinden "Flechette" denilen havadan insanların üzerine atılan büyük çivilere, zaman ayarlı tüfeklerden kolay açılan kapı koluna kadar bir sürü ilginç şey var.

İşte, bugüne kadar hiç duymadıklarımdan biri;

Eğer bir denizaltı "yüzeye yaklaşırken periskop'uyla kendini ele verirse" savaş gemileri de denizaltının üzerine giderek ["mahmuzlama" diye tabir edilen bir şekilde] saldırırmış...

Fakat bu yöntem de başka bir şeyin geliştirilmesine neden olmuş; periskoplu deniz mayınları...

Bildiğimiz deniz mayınlarına periskop takılarak geliştirilen bu icadın "altında bir gemiyi havaya uçurmaya yetecek kadar patlayıcı taşıdığını" bilmeyen savaş gemileri periskop görüp de denizaltıya saldırdığını düşündüğü zaman haliyle kaybeden kendisi oluyormuş.

Şimdi de gelelim linklere;

Dergiye abone olmak ve içerikle ilgili daha detaylı bilgi almak için; http://gallipoli-1915.org/adres.htm adresine bakabilirsiniz.

Çanakkale 1915 Dergisi'nde okuyup ilginç bularak burada ayrıca konu haline getirdiğim
başlıklı yazıları da ilgiyle okuyacağınıza eminim