02 Nisan 2012

9x9x9x9x9x9

Android sistemli cep telefonumu açmak istediğimde; ekranda beliren noktaları “benim bildiğim bir düzenle” birleştirerek (daha önceden oluşturduğum şekli çizerek) kendi verdiğim şifreyi çözmek zorundayım. (tabii ki böyle bir mecburiyetimiz yok ama şifreyi devreye sokarsak çözmek zorunda kalıyoruz.)

Cep telefonları ve tabletler artık her türlü programı çalıştırıp kişisel bilgisayarlar kadar bilgi depolayabildiği için bu tip cihazların belirli bir güvenlik sistemiyle korunması kadar doğal bir şey yok.

fakaaat...

Okuduğum bir habere göre; (akıllı telefon ve tabletlerde) ekran kilidi programlarında kullanılan “şekillerin oluşturduğu şifreler” o kadar güçlüymüş ki FBI’da bu tip işlere bakan birim bile bunları çözemiyormuş...

Bu tür şifrelere sahip telefonları açıp kullanabilmeleri için; kilitli telefonu bilgisayara bağlayıp içindeki her şeyi sildikten sonra “yeniden sistem yükleyerek” açmak zorundalar... ama o zaman da içinde ulaşacakları kişiye özel her şey silinmiş oluyor. (eğer siz unutursanız google hesabınızı doğrulayarak şifreyi sıfırlamanız mümkün)

Bütün bunları düşününce geçen akşam karar verdim; artık bu tip ekran kilidi programlarını kullanmaktan vazgeçiyorum...

Çünkü bu güvenlik sistemi telefonun içindeki bilgilere ulaşılmasını engellediği gibi “telefonum kaybolursa” bulan kişinin bana ulaşmasını da imkânsız kılıyor.

Telefondaki kilit ekranı şifresini FBI bile çözemiyor da unuttuğun ya da düşürdüğün yerde bulan adam mı çözecek...

Diyelim bulan kişi iyi niyetli, telefonun sahibini bulup iade etmek istiyor ama telefonu açmak mümkün değil ki adam size ya da rehberinizde sizi tanıyan birine ulaşsın.

Eğer telefonunuzda başkasının görmesini, ulaşmasını istemediğiniz belge ve bilgiler varsa bunların bulunduğu dosyalara ya da bunları çalıştıran programlara (başka bir program yardımıyla) şifre koymak bence daha mantıklı.

Böylece hem özel şeylerinizin güvenliğini sağlamış hem de telefonunuzu unutur ya da kaybederseniz size geri dönme ihtimalini arttırmış olursunuz.

İnşallah başınıza böyle kötü bir şey gelmez ama bence bu konuyu siz de bir kez daha düşünmelisiniz, çünkü hepimiz insanız ve hepimizin başına böyle şeyler gelebilir, küçük de olsa niye şansımızı arttıracak bir önlem almayalım ki:

Telefonunuzu bulan kişiye “Bunda öyle bir şifre var ki kimse açamaz, ancak telefonu sıfırlayıp kullanılır hale getirebiliriz ama kime ait olduğunu bulamayız. Başkasına versen ya da teslim etsen o da aynını yapacak. Çöpe atma, gel sen sat bunu.” dediklerinde ‘iki arada bir derede’ kalan birinin telefonun sahibini bulmanın imkânsız olduğunu öğreninde “imkânsızı aramaktan” vazgeçmesinden daha normal bir şey olamaz.

[notlar]
Benim telefonumda 9 nokta üzerinde çizdiğim 6 noktadan oluşan şeklin çözümü için gereken kombinasyon 9x9x9x9x9x9 işleminin sonucu olduğu için yazının başlığına da bu ismi verdim :) bu sayıyı değişik kombinasyonlar uygulayarak daha fazla arttırmak da mümkün...

Aynı şifreleme sistemi çok yaygın olarak kullanılan Android işletim sistemli telefon ve tabletlerinde kullanıldığı gibi Apple'ın ios sistemli cep telefonlarında ve tabletlerinde de kullanılıyor... O yüzden bu fikrin işe yarayabileceği insan sayısı da epey bir fazla olsa gerek diye düşündüm.

4 yorum:

ErhaN dedi ki...

Android sisteme sahip bir telefon kullanmadım ancak kendi telefonumun ekran kilidi kapalıyken telefonum çalsa, kombinasyonu girmeden cevap verilemiyor mu? Yoksa kaybolan telefonumu kendim arar sorabilirim sanırım nerede diye.. :)

ONALTIKIRKALTI dedi ki...

:) tabii ki telefonu arayıp sorarsın da bahsedilen olay zaten kaybolduğunu farkedene kadar geçen zaman içinde gerçekleştiği düşünülüyor... öğleden önce sigara molasına çıktığımda merdivenlerde bulduğumuz telefonu taaa akşamüstü çaldırıp nerede diye sordular ;) o ana kadar hiç kimseyle görüşme ihtiyacı olmamış evi aramak için telefonu aramaya başladığında kaybettiğini farketmiş... ben masada duruyor diye biliyordum dedi mesela...

ErhaN dedi ki...

Rahat insanlarız vesselam.. :)

ONALTIKIRKALTI dedi ki...

tabii ki böyle düşünmemek lazım yani sadece cep telefonu ve kullanımındaki sınırlamalarla ilgili değil olay, cep telefonunun çekmediği yerler var, ülkeler arası seyahat edip sadece internet kullanmak için akıllı cep telefonunu bilgisayar gibi kullanıp sadece maillere bakmak için yanına alanı var, hiç telefon hattı olmadan kullanılan milyonlarca tablet var, android'e özgü bir kilit sistemi de değil bu ayrıca, iphone'larda ve nokia'larda da kullanılabiliyor ki moda olduğu için epey yüklü bir kesim bu kilit sistemini tercih ediyor... bir de tabii ki diğer yanından bakıp suç işlemeye meyilli kişiye "madem buldun açıp arasana kardeşim rehberden birini, ben bunu buldum sizi aradım acaba bu telefon sizde hangi isimle kayıtlı?" diye sorabilme hakkı da doğuyor. yoksa adam ne bileyim ben açamadık ki dediği zaman diyecek bir şey de kalmıyor anca niye götürüp bir karakola teslim etmedin diyebiliriz ki ona da başım belaya girsin istemedim diyebilir... neyse işte böyle bir şey var isteyen uygulasın istemeyen uygulamasın :) bulursam karışmam :) :)