15 Haziran 2012

Tarihin Büyük Sırları - Paul Aron

Bu türdeki kitapları severim ve merakla okurum. Yine öyle bir kitap diye okumaya başladım ama pek de o şekilde olmadığını görünce hevesim kaçtı.

Bir zamanların meşhur 'Bütün Dünya" dergisinin yazıları gibi "yarısı söylence, yarısı tarihi olayların magazin yanlarından bahseden" konuları çeşitli sorularla ilginç hale getirmeye çalışmışlar, ama her ne kadar ayrıntılarla işlenmiş olsa da konuların hemen hemen hiçbiri ilgi çekici şekilde işlenememiş.

Önemli tarihi olayların ya da konuların detaylarıyla ilgilenenler bazı ayrıntılar için zaman zaman bu konularda bilim adamlarına danışma ihtiyacı da duyar.

Anlatılan ya da bilinen şeylerin gerçekle uyuşup uyuşmadığı da çoğu zaman bilim adamları ya da o konunun uzmanları tarafından incelenmelidir ki o olay ya da konu bilimsel olarak da onaylanmış (ya da bilimsel tezlerle doğru şekilde açıklık getirilmiş) olsun.

Kitap bazı konularda açıklanamayan bazı detaylar için çeşitli araştırmalar yapan bilim adamlarının görüşlerine de yer vermeye çalışmış (ve bunlar da her seferinde yetersiz ya da sonuçsuz kalmış) ama kitapta bilim adamı yerine her yerde "bilim insanı" yazılması beni o kadar çok rahatsız etti ki bu kitabın çevirisini ve hazırlığını yapanların pek de bu konular üzerine kafa patlatmış tecrübeli kişiler olmadığı düşüncesine kapıldım.

(yıllarca bu işlerle ilgilenen birileri olsa çok uzun yıllar evvelden yaptıkları araştırmalar, okumalar, eğitim ve öğretim sebebiyle alışkanlık gereği "bilim adamı" yazarlardı, çünkü yüz yıldır böyle yazılıyordu. Ancak yeni yetmeler böyle saçma bir şekilde "bilim insanı" yazar. Ciddi konuları ele alan bir yazar, çevirmen, yayın kurulu ekibinin yaşlı başlı, bilgili ve tecrübeli insanlar yerine böyle kişilerden oluştuğunu düşününce ister istemez olumsuz bir etkiye kapılıyorsunuz.) 


[İleride denizlerle ilgili bir belgesel hazırladıklarında balık adam yerine balık insanı yazarlarsa şaşmamak gerekir, çünkü saçma sapan gereksiz amaçlarının altında yatan neden "bilim adamı" denilince sadece erkek anlaşılıyor, oysa ki kadın da var, o yüzden bilim insanı diyoruz ukalalığı…]

Neyse işte, ne diyecekken nerelere geldik ama eminim sizler ne demek istediğimi anlamışsınızdır.

Hem içerik, hem anlatım olarak ben pek beğenmedim fakat "başladığım kitabı da beğenmesem de bitirmek zorunda hissetmek gibi bir takıntım olduğu için" bitirdim. Keyifsiz ve sığ bir okuma tecrübesi oldu.

Tarihe meraklıysanız bu türde yazılmış benzer bir sürü kitap var, onlara öncelik tanımanızı tavsiye ederim. Ama kitaptaki konulardan herhangi biri üzerine çok derin araştırmalar yapan ya da bu konulardan biriyle ilgili en küçük farklı bir bilgi de olsa mutlaka öğrenmem lazım diyorsanız belki işinize yarar bir şeyler bulabilirsiniz. Mesela kitaptaki konularla ilgili çoğu ayrıntıyı biliyor olsam da Hitler'in annesiyle babasının yeğen olduğunu ilk kez öğrendim…
Hani o açıdan gerçekten bazı ilginç ayrıntılar yok değil ama dediğim gibi o bir iki ayrıntıya ulaşır mıyım diye (o kadar olağan üstü bir şekilde bu konulardan birine meraklı değilseniz) bu kadar sıkıcı bir kitaba da katlanılmaz.

Bütün konular acaba şöyle mi yoksa böyle mi, bakın böyle bir iddia da var denilip ayrıntılar ortaya dökülüyor ama her şeyin sonunda yine bilinen ve kabul gören gerçek sona geri dönülüp eh bu da böyle işte diye ortada bırakılıyor.

Madem ispatlanmış, herkesin bildiği çok büyük bir gerçeğin arkasındaki bilinmeyeni açıklayan bir araştırma sonucuna sahip değilsin, ne diye gereksiz yere ayrıntıları batıp çıkıp sonra yeniden başladığın yere dönüp milleti de oyalıyorsun, böyle bir kitabın amacı ancak "tarihle amatörce uğraşanlara ilginç gelecek şeyleri toplayıp satış yapmak"tan başka bir şey değil diye düşünüyorum.

Of, bunların acayip çeviri dillerini okuya okuya ben de onlar gibi konuşuyorum ara sıra, kusuruma bakmayın… Ben tavsiye etmiyorum ama almayı düşünüyorsanız konuları bir bakın.


Kitaptaki konular;

Neandertaller Atamız mıydı?
Stonehenge'i Kim Dikti?
Firavunlar Piramitleri Neden İnşa Ettirdiler?
Troya Savaşı Gerçekten Oldu Mu?
İsa Çarmıhta Mı Öldü?
Nazca Çizgileri Neydi?
Maya Uygarlığı Neden Çöktü?
Paskalya Adalarındaki Heykelleri Kim Yaptı?
Jeanne D'arc'ın 'İşaret'i Neydi?
Matbaayı Kim İcat Etti?
Kolomb'un Asıl Amacı Amerika'yı Keşfetmek Miydi?
Shakespeare'in Oyunlarını Kim Yazdı?
Mozart Zehirlendi Mi?
Freud Travma Teorisinden Neden Vazgeçti?
Titanic Kurtarılabilir Miydi?
Hitler Yeğenini Öldürdü Mü?

141 sayfa Aykırı Yayınları. 8.5 TL